onsdag 20 juni 2012

Lyxig gryta med blandsvamp och "istället för kyckling"

Jag håller på att testa gluten och vete lite igen. Jag är ju inte glutenintolerant, utan har "bara" IBS (typ knasig tjocktarm) som strular till det då och då. Började hårt med en JÄTTESTOR bulle från café Kardemumma (vi var i Uppsala i mitten av maj), och det gick ganska bra. Efter en dag av hårt arbete i trädgården, framför allt för mannen, tyckte jag att vi kunde behöva lite belöning. Och "Istället för kyckling" är verkligen jättegott, och en av få veganprodukter som går att köpa på nära håll. Jag hade även en påse ICA:s blandsvamp, som fick åka med i grytan. Så gott det blev! Vi hade pasta till (glutenfri för mig), men det går säkert jättebra med ris eller potatis (helst klyft-) till.

LYXIG GRYTA MED BLANDSVAMP OCH "ISTÄLLET FÖR KYCKLING"
500 g fryst blandsvamp (jag använde ICA:s)
2 skivade morötter
1 skivad purjolök
2 hackade vitlöksklyftor
300 g "Istället för kyckling" (eller samma mängd blötlagt sojaprotein om du inte äter gluten)
2 msk hackad smörgåsgurka
1 msk senap
1 tsk japansk soja
1 tsk torkad timjan
grovmalen svartpeppar

Fräs blandsvampen (utan fett) tills ungefär hälften av vattnet har kokat in. Blanda ner morötter, purjolök och vitlök. Lägg på ett lock och låt puttra i 10 min. Blanda ner övriga ingredienser och puttra vidare i 10 min till. Smaka av med svartpeppar. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar