tisdag 10 maj 2011

Supersmoothie

Den här supersmoothien, bestående av "superfoods", rik på antioxidanter, vitaminer, mineraler och andra nyttigheter, är ett favoritmellanmål hos både mig och mini-Santosha just nu. Det är ingen idé att jag ens försöker göra ett glas bara till mig. Även om han just har ätit en jätteportion mat eller ammat så att det står härliga till (ja, jag ammar min 1½-åring, han vill inte sluta, och än så länge tycker jag att han kan få som han vill), kan han klämma i sig en rejäl portion av sådant som är gott. Som smoothien. Eller russin. Eller fikon. Bären kan varieras efter tillgång och smak, och dadeln kan ersättas av någon annan färsk eller torkad söt frukt, t.ex. banan, russin, fikon eller aprikoser.

SUPERSMOOTHIE, 1 glas
2½ dl bär (på bilden hade jag i en blandning av jordgubbar, röda och svarta vinbär samt hallon)
1½ dl naturell sojamjölk (Hemköps eget märke, faktiskt, den är helt OK)
2 msk sojaproteinpulver (Pro 92 från Naturell, finns på www.bodystore.com eller hos gymgrossisten)
1 färsk urkärnad dadel
1 tsk kakaopulver
en doft malen kanel
ev. 1 msk hela eller krossade linfrön att strö över

Mixa ihop allt utom linfröna till en slät smoothie. Tillsätt mer sojamjölk om den blir för tjock. Strö över linfröna eller tugga i dig dem till. Om man använder halvfrusna bär blir det nästan som glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar