måndag 23 maj 2011

Superchokladbollar

Temat supermat fortsätter... Efter påskhelgens godisfrossa har jag bestämt mig för att socker-detoxa mig själv en smula. När sötsuget tränger sig på, gör jag istället de här bollarna. Javisst, de är söta, men de innehåller i alla fall bara oraffinerat socker i form av frukt. Och de är SÅÅÅÅÅ goda. Smaken kan varieras efter eget huvud. Tillsätt t.ex. kardemumma, kanel och nejlikor för pepparkaksvariant, kakao och kaffe för mer normal chokladbollsvariant, vaniljsocker eller ännu hellre vaniljpulver för vaniljsmak, byt ut blåbären mot andra bär, ersätt russin med annan torkad frukt, hoppa över dadlarna, använd boveteflingor, hirsflingor, havregrynmalda nötter eller frön istället för fibrex och linfrön... Satsen räcker till 5 små eller 1 jättestor boll, och är lagom för min mixer från 1970-talet ("stulen" från min pappa).

SUPERCHOKLADBOLLAR
2 msk russin
1 färsk urkärnad dadel
1 msk linfrön
2 msk fibrex (eller naturella nötter eller frön för raw-variant)
1 msk sojaproteinpulver (hoppa över för raw)
1 krm kanel
1 tsk kakao (raw om du vill ha riktigt moderna bollar)
lite koffeinfritt snabbkaffepulver (hoppa över för raw-variant)
½ dl frysta blåbär
ev. kokosflingor, kakao, sesamfrön att rulla bollarna i

Kör alltsammans i en mixer till en ganska slät smet. Om du är kinkig - börja med att köra frön och fibrex, och tillsätt sedan övriga ingredienser och kör lite till, så blir det inte så tuggigt. Forma till bollar och rulla i någonting gott, t.ex. kokosflingor, kakao, oskalat sesamfrö...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar