måndag 18 april 2011

Citrondoftande polenta-tofupudding

Jag håller på att försöka få mini-Santosha att sluta vara så bröstfixerad, d.v.s. att dra ner på amningen. Går sådär. Han tycker fortfarande att det är väldigt mysigt att snutta, särskilt nattetid. Ibland har jag trott att det beror på att han är hungrig, men det spelar ingen roll hur mycket gröt och mat vi trattar i honom innan läggdags. Han vaknar ändå flera gånger under natten och vill amma. Vuxna blir i alla fall mättare av protein än av kolhydrater, så nu tänkte jag testa om det hjälper att ge honom proteinstinn mat precis innan läggdags (för att variera barngröten...). Tofu-ostkaka gillade han senast jag gjorde det. Nu fick han den här citrondoftande polenta-tofupuddingen, och den slank väl ner. Med lite hallonsylt till. För hallonsylt, det är smaskigt, det!

CITRONDOFTANDE POLENTA-TOFUPUDDING
1½ dl polentagröt kokt på sojamjölk (rest från senaste grötkoket, polentagröt var ingen höjdare)
200 g mosad eller smulad tofu
1½ dl sojamjölk
1 msk bovetemjöl
1 msk farinsocker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk citronolja
mjölkfritt margarin

Smörj en ugnssäker form med mjölkfritt margarin. Blanda ihop alla övriga ingredienser till en ganska fast smet. Bred ut den i formen och grädda i 175-200 grader, 45-60 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar