lördag 2 april 2011

Chocaffeglass

Den här glassen höll på att bli hur hemsk som helst. Från början hade jag tänkt att det skulle bli romrussinglass, men eftersom jag ammar, vågade jag inte ha i någon rom. Och arraksaromen luktade inte gott. Så jag tillsatte carob, smakade, och BLÄ! vad sött! I med kakaopulver, lite mer kakaopulver, bättre, men fortfarande för sött. Kaffe är ju lite beskt, så varför inte, tänkte jag, och slängde i en dutt koffeinfritt snabbkaffe. Men vad skulle jag göra med russinen som jag hade blötlagt? Tja, i med dem i glassen. Om det var någonting man kunde ha hoppat över, så var det nog just russinen, för de fyllde ingen vidare funktion. Men glassen var suverän, mycket bättre än köpt chokladglass. Tror att jag satte i mig hälften på en gång (vilket inte gjorde så mycket, en veckas magsjuka har satt sina spår på kroppen, om jag säger så).

CHOCAFFEGLASS
2½ dl sojagrädde (jag använde Alpro light)
3½ dl sojamjölk (jag använde Provamel extra)
3/4 dl brun farin
½ dl carob
½ dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 msk koffeinfritt snabbkaffepulver blandat med ½ dl uppvärmt vatten
(1 dl blötlagda russin, vilket inte alls är nödvändigt att ha i)

Blanda alla ingredienser och kyl smeten. Kör i glassmaskin. Låt gärna glassen stå i frysen i någon halvtimme innan servering. Glassen kan även frysas i en bunke, men då får man ta fram och vispa upp den några gånger under infrysningen, så att den blir hyfsat jämn i konsistensen. Smakar bäst första dagen, när den fortfarande är härligt mjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar