lördag 17 april 2010

Ugnsbakad zucchini med tomatröra

I veckan damp ICA:s kundtidning "Buffé" ner i brevlådan. En normalt sett ganska oinspirerande tidning, tycker jag, men just detta nummer var ett undantag. Sedan slutar det ändå alltid som det brukar: jag kan inte hålla mig till receptet för fem öre, utan gör min egen version. Så - här är mina ugnsbakade zucchinis med tomatröra (istället för ugnsrostade plommontomater med sardellröra...).

UGNSBAKAD ZUCCHINI MED TOMATRÖRA
7 små ljusgröna zucchinifrukter (sådana finns oftast bara i utländska butiker)
5 soltorkade tomater, blötlagda och sedan fint strimlade
½ mycket finhackad rödlök
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk balsamvinäger
½ dl hackad bladpersilja
svartpeppar
ev. olja och salt

Klyv zucchinifrukterna på längden. Lägg dem med snittytan uppåt på en plåt och baka i ugnen, 125 grader i 2 timmar. Blanda ihop övriga ingredienser. Fördela över zucchinifrukterna. Servera kallt eller varmt som ett tillbehör eller på buffé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar