måndag 12 december 2022

Naturligt glutenfria lussekatter (ICA's recept) utan fiberhusk

Imorgon är det lucia, och i sista stund bakade jag lussekatter som även lilla multiallergikern kan äta. Receptet har jag i stort sett följt slaviskt (för att vara mig, haha) och kommer härifrån. Dock har jag bytt ut mjölsorterna och omvandlat volym till vikt för att passa våra behov. Dessutom har jag varken elvisp eller sprits, så tillvägagångssättet är också lite modifierat. Som allt bröd bakat med xanthangummi som stabilisator blir det torrt på nolltid, så frys in det du inte äter upp på stört. 

NATURLIGT GLUTENFRIA LUSSEKATTER (ICA'S RECEPT) UTAN FIBERHUSK, 20 st
300 g naturligt glutenfria mjöler och stärkelse (jag valde fullkornsrismjöl, fullkornsmajsmjöl, ca 40 g klibbrismjöl och ca 30 g majsstärkelse)
90 g strösocker
10 g vaniljsocker
25 g jäst för söta degar (rött paket)
1 påse (0.5 g) saffran
ca ½ tsk malen kardemumma
8 g (2 tsk) xanthangummi
350 g ljummet vatten
60 g mjölkfritt margarin

Russin att garnera med

Blanda alla torra ingredienser inklusive smulad färskjäst. Tillsätt vatten och margarin. Rör om ordentligt i någon minut eller två. Klicka med hjälp av två skedar ut 20 st (ungefär) bollar på en bakplåtspappersklädd plåt. Tryck ner russin ordentligt i bollarna och ställ att jäsa i ca 2 tim. Tryck till russinen lite och grädda sedan i 225 grader varm ugn (lite lägre temperatur med varmluft) i ca 8 min. Låt svalna något innan de avnjuts. Frys in det som blir över.

Hyfsat allergivänligt recept; naturligt glutenfritt, mjölkfritt, sojafritt, äggfritt, fröfritt, nötfritt, veganskt. Kolla ursprung på xanthangummi om du är allergisk mot t.ex. soja eller vete. Det jag använder är baserat på majs. Kolla även innehåll i vaniljsocker om du är allergisk mot potatis (eller majs) och använd vaniljpulver istället om du är allergisk. Mjölsorterna och stärkelsen bör kunna bytas ut mot andra mjölsorter och annan stärkelse med OK resultat. Jag hade helst velat använda tapiocastärkelse men är osäker på om Prinskorven tål det så bra då han blev lite kliig i ögonen när det dammade av det en gång, men å andra sidan äter han veganost med god aptit och i den är det definitivt tapioca.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar