fredag 16 december 2022

Tomtegröt och Ris a la Malta med syrlig hallonsylt/sås

Här är mitt recept på "tomtegröt", a.k.a. risgrynsgröt. Lite extra lyxig till jul och inte helt i enlighet med förpackningens instruktioner. Resterna används sedan till Ris a la Malta, som var min morfars absoluta favoritefterrätt. Han ville alltid ha det, och kåldolmar, på sin födelsedag den 4:e december. Enligt mig ska Ris a la Malta serveras med hallonsylt, helst hemgjord, så jag slänger med ett recept på det också.

TOMTEGRÖT (RISGRYNSGRÖT), ganska mycket
4 dl grötris (rundkornigt ris)
4 dl vatten
40 g mjölkfritt margarin
10 dl havredryck (+ mer om du tycker att gröten blir för tjock)
2½ dl havregrädde

Koka upp grötris, vatten och margarin och låt sjuda under lock i ca 10 min. Tillsätt havredryck, koka upp och sjud sedan på svag värme i 40-50 min under lock. Rör om då och då. Rör ner havregrädde, stäng av värmen och låt stå i 5-10 min. Späd med ytterligare vätska om du tycker att gröten blir för tjock. Servera sedan med kanelsocker och havredryck.

Havredryck och havregrädde kan bytas mot t.ex. sojadryck och sojagrädde vid spannmålsallergi/celiaki. Går även att använda kokosmjölk och kokosgrädde, men gröten kommer att smaka kokos, så när jag gör gröt till mig och Prinskorven använder jag bara risdryck. Om man inte tål ris kan man koka god gröt av hela hirskorn (skölj i hett vatten innan kokning), men det blir inte riktigt samma sak...

RIS A LA MALTA
Kall tomtegröt
Vispad veggogrädde
eventuellt vaniljsocker efter behag

Blanda kall tomtegröt med vispad grädde till lagom konsistens (volymmässigt 3-4 dl gröt till 2 dl vispad grädde tror jag). Servera med syrlig hallonsylt:

SYRLIG HALLONSYLT/SÅS
Frysta hallon
Råsocker (1-2 msk per 100 g hallon)

Koka hallonen tills de blir mosiga, ca 5-10 min. Tillsätt socker och koka i 5 min till - eller ännu längre tid om du vill ha en fast sylt. 

Kan innehålla de flesta allergener om man inte passar sig, så välj grädd- och mjölkalternativ med omsorg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar