torsdag 11 februari 2021

Risnudelwok med blomkål, morot och tomat

Den här rätten wokade jag ihop lite snabbt till lilla Prinskorven en helg. De andra fick spagetti med linssås, ingenting för baljväxt- och veteallergiska småbarn. Prinskorven var inte helt nöjd med upplägget, förrän storebrorsorna smakade på hans mat. Den var ju god! Tyckte även jag, så sparar här för senare bruk och inspiration. 

RISNUDELWOK MED BLOMKÅL, MOROT OCH TOMAT, 1 vuxenportion/2 barnportioner
90 g (två nystan) risnudlar (Santa Marias använde jag, innehåller ris + tapioca)
ca 100 g blomkål i små buketter
1 liten skivad morot
½ tsk finhackad ingefära
1 tsk finhackad vitlök
1 tärnad plommontomat
1 msk coconut aminos
kallpressad rapsolja till stekning

Lägg blomkålsbuketterna i en kastrull. Häll kokande vatten över, lägg på ett lock och låt stå i 3 minuter. Häll av vattnet. Hetta upp lite olja i en wok eller stekpanna. Woka vitlök och ingefära hastigt tills de börjar dofta. Tillsätt morot och blomkål och stek under omrörning; efter ca 2 min tillsätts tärnad tomat. Tillred samtidigt nudlarna - lägg dem i en kastrull, häll kokande vatten över, låt stå under lock i 3 min och låt sedan rinna av. Smaksätt grönsakerna i woken med coconut aminos, rör ner nudlarna och servera bums, gärna med näringsjäst och sweet chilisås enligt mina barn. 

Glutenfri, mjölkfri, äggfri, nötfri, baljväxtfri/sojafri. Om du inte tål tapiocastärkelse - leta efter risnudlar som enbart är gjorda på rismjöl - det finns i asiatiska butiker. Eller ersätt med annan "lång pasta" som du tål. Om du inte tål kokos kan du krydda bara med salt istället för coconut aminos (eller soja, om du tål det).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar