onsdag 9 september 2020

Fattiga ryttare (veganska små fattiga riddare)

Under sommarens vistelse på landet i min morbrors sommarhus, passade jag på att renovera min mormors gamla plättlagg. Den är i gjutjärn och användes flitigt när jag var barn. Nu har den nog stått outnyttjad de senaste 20 åren, och hade följdaktligen blivit rätt rostig med åren. Skrubb med disksvamp (utan diskmedel), rejält med olja, hetta upp, låt stå en timme, torka av. Sedan var det i prima skick för nya plättomgångar. Och för dessa fattiga riddare i miniformat. Vi kallar dem fattiga ryttare - en icke-fullfjädrad riddare måste väl börja som ryttare, kan jag tänka!

FATTIGA RYTTARE (VEGANSKA SMÅ FATTIGA RIDDARE)
Pannkaks-/plättsmet (ungefärligt recept 1½ dl vetemjöl, ½ dl grahamsmjöl, 3-4 dl havremjölk, 1 tsk vaniljsocker, ½ tsk bakpulver, 1 msk rapsolja vispas ihop till slät smet av lagom konsistens, får inte vara alltför rinnig men heller inte så fast som t.ex. kaksmet)
7 skivor formfranska (vi använde "Raskers" från Pågen, de är lite grövre)
rapsolja till stekning
strösocker blandat med kanel till servering

Dela varje brödskiva i fyra delar. Doppa dem i pannkakssmet och stek i ganska mycket rapsolja på medelvärme. Vänd när ovansidan är nästintill torr och stek 2 min på andra sidan. Servera med kanelsocker. Om du får smet över funkar det fint att steka plättar av den:-).

Beroende på vad du använder för smet och för bröd, kan receptet anpassas till de flesta allergier. Som det är skrivet ovan är det mjölkfritt, äggfritt, sojafritt, nötfritt och veganskt, men innehåller gluten/spannmål. Glutenfri, spannmålsfri pannkakssmet hittar du här - använd glutenfritt spannmålsfritt bröd, t.ex. detta skuret i skivor (behöver ej delas i fjärdedelar) för glutenfri, spannmålsfri variant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar