torsdag 11 juni 2020

Godaste mangoglassen

Den här glassen har seglat upp som en av mina favoriter. Den är SÅÅÅ god! Inte sådär sötsliskig och sur som sorbet kan bli, utan krämig och med mycket smak. Det bästa av allt? Den är jättenyttig! Innehåller enbart frukt. Jag vet dock inte hur den blir i matberedare eller en ordinär mixer, då jag hittills bara har gjort den i Vitamixen (höghastighetsblender). Första gången erbjöd jag mannen att smaka, men innan han hade anmält sitt intresse, var glassen slut. Så kanske värt att göra två satser om ni är fler som ska äta!

GODASTE MANGOGLASSEN - 1 stor portion men räcker nog annars till 2-3 pers
250 g fryst mango
1 liten ekologisk halvmogen banan (den får absolut inte vara brun!)
1 skvätt (ca ½ msk) limejuice eller ½ tsk vaniljpulver

Lägg allt i Vitamixkannan och kör till glass - du behöver stöta ner innehållet ett par gånger under tiden. Ska bli len och krämig i konsistensen. Servera direkt!

Den här glassen är fri från allt utom citrus, mango och banan. Hoppa över lime om du inte tål citrus, och tål du inte banan tror jag att det går att göra glassen utan, men man kan behöva använda ca 50-75 g färsk mango istället för att få rätt krämighet. Går dock inte att göra utan mango, för då blir det inte mangoglass...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar