torsdag 10 september 2015

Glutenfritt tjockare linsknäckebröd (med jäst)

Något jag kan sakna med glutenfri kost är knäckebröd av den lite tjockare typen. Tunna, platta glutenfria knäckebröd är lätt att få till, men de lite grövre, luftiga - nej, det har jag inte lyckats med, varken i mitt eget kök eller hittat färdigt att köpa. Testbakade något från en glutenfri bakbok som jäste upp fint men smakade alltför mycket bikarbonat och bakpulver för min smak, trots att jag minskade mängden. Dessutom funderade jag över om det inte vore bättre att bara låta brödet jäsa en gång, på plåten, för att inte förstöra den "pösning" som jäsningen åstadkommer. Därför blev det ett helt eget experiment. Jag ville dessutom skapa ett hyfsat proteinrikt knäckebröd, knaprigt och smakrikt. Jag mätte dock inte upp ingredienserna särskilt noggrant, så nedanstående recept är lite skjutet från höften. Hur det smakade? Ja, inte som rågknäcke, direkt, och så värst luftigt blev det inte heller. Smaken och knaprigheten fick godkänt av mig i alla fall, och av någon anledning passade knäcket jättebra med apelsinmarmelad!

GLUTENFRITT TJOCKARE LINSKNÄCKEBRÖD 
1½ dl röda linser
1 dl majsmjöl
½ dl fibrex
½ dl risprotein (neutralt med GOD smak, borde fungera även med pumpafröprotein eller hampaprotein som dock smakar lite mer; ersätt med valfritt glutenfritt mjöl om du inte vill använda proteinpulver)
1 msk hela linfrön
1 msk chiafrön
1 tsk xanthangummi
10 g färskjäst
1 tsk kummin
salt efter behag
vatten till "lagom" konsistens (deg snarare än smet, blir lite kladdig)

Mal linserna till fint mjöl i en blender/mixer (om du utgår från färdigmalet linsmjöl som finns att köpa i livsmedelsbutiker behöver du nog lite mer än 1½ dl). Blanda detta med övriga ingredienser så att det blir en smidig deg som kladdar lite men inte är så torr att den spricker i nästa steg. Platta ut degen relativt tunt på en bakplåtspappersklädd plåt. Tryck ner fingrarna i degen så att det blir små gropar. Skär i lagom stora bitar. Ställ in plåten i AVSTÄNGD ugn och låt stå där i någon timme eller två. Sätt på ugnen, 175-200 grader (med varmluft om du har, välj annars den högre temperaturen) - INTE snabbläge. Grädda i 20-30 min eller tills knäckekakan har en fin gyllene färg. Tiden beror på hur snabbt din ugn värms upp till den önskade temperaturen. För min tog det nog 10 min att nå 175 grader. Sänk temperaturen till 100-125 grader och torka vidare i någon timme eller till knäcket är nästintill torrt. Om du inte har varmluftsugn bör nog ugnsluckan öppnas då och då för att släppa ut fukt. Stäng av ugnen. Låt knäcket stå kvar med ugnsluckan på glänt tills det är helt torrt. Lossa det från bakplåtspappret och bryt i bitar. Förvara torrt.

Knäckebrödet är glutenfritt, sojafritt, nötfritt, mjölkfritt, äggfritt, havrefritt, vegan. Innehåller baljväxter som personer känsliga mot soja kan reagera på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar