onsdag 25 februari 2015

Veganska sojafria degknyten (dumplings, potstickers) med kålfyllning av hemgjord deg


Några dagar efter min födelsedag var det dags för kinesiskt nyår. När jag var liten firade vi det lite mer, numera har jag ingen koll på när det äger rum, om inte min pappa har skvallrat. Det hade han i år. Han försåg mig dessutom med en väggalmanacka med de kinesiska högtiderna markerade! Tyvärr är all text skriven med kinesiska tecken... Men det är en get på bilden, vilket antyder att vi just gick in i getens år. Enligt traditionen - om man ska tro den lilla bok om kinesiska högtider som jag köpte för ett par år sedan - äter man dumplings till frukost dagen efter nyårsafton. Eller snarare "jiaozi", d.v.s. en ångkokt variant av fyllda veteknyten, som man doppar i en blandning av vinäger (svart risvinäger), soja och eventuellt chili. Jag serverade en liknande rätt till middag istället, tillsammans med "Lo han cai" (även kallad "Buddhas delight", en gryta med åtta olika grönsaker; kineser är skrockfulla och talet åtta symboliserar rikedom så genom att äta denna rätt eller något annat med åtta ingredienser inbillar man sig att det nya året ska vara ekonomiskt fördelaktigt), nudlar och efterrätt bestående av mango + lichie. Mycket uppskattat! Eftersom lillprins bus fortfarande är allergisk mot soja kunde jag inte använda några färdigköpta potstickers till honom. Inte heller fanns det äggfria degplattor att köpa. Men, bra kvinna reder sig själv! Här följer således mitt recept på degplattor till dumplings/potstickers/vårrullar/wonton etc. samt en bra och billig fyllning. Enligt mannen var mina hemgjorda potstickers minst lika goda som de veganska färdigköpta från en större livsmedelskedja! Skillnaden mellan dumplings och potstickers är nog att potstickers steks innan de ångas. Dumplings är ångkokta (jiaozi) eller kokade direkt i vatten (som ravioli; shui jiao tror jag att det heter på mandarin). Vårrullar bakas ut till rullar, och friteras i olja, men degen och fyllningen nedan fungerar till alla sorterna!

VEGANSKA SOJAFRIA DUMPLINGS/POTSTICKERS
Deg: 3-4 dl vetemjöl
vatten 

Knåda ihop vetemjölet med så mycket kallt vatten som behövs för att det ska bli en klibbfri, smidig deg. Täck över degen och låt den vila i 30 min.

Fyllning: 200 g hackad vitkål
50 g hackade champinjoner
1 blötlagd finhackad shitake-svamp
rapsolja
salt
vitpeppar
rostad sesamolja
1 tsk maizena

Stek vitkålshacket med svampen i rapsolja tills kålen är skapligt mjuk och svampen inte längre vätskar sig. Smaka av med salt, peppar och sesamolja. Pudra maizena över och rör om. Låt fyllningen svalna.

Utbakning: Knåda igenom degen - tillsätt mer mjöl om den är kladdig. Forma den till en rulle. Skär i 10-12 bitar. Kavla ut varje bit till en rundel, ca 2 mm tunn och 6-7 cm i diameter. Ha gärna lite mjöl eller maizena på bakbordet så att degplattorna inte fastnar när du sedan lägger på fyllningen. Lägg en knapp matsked fyllning mitt på varje rundel. Nyp ihop kanterna ordentligt upptill (se bilden; är det svårt att få degen att hålla ihop kan man pensla dem med en blandning av maizena och vatten). Ställ de färdiga knytena på en handduk medan du nyper ihop resten, så fastnar de inte på bakbordet. (Vill du hellre göra vårrullar är utbakningssättet lite annorlunda - degen kavlas till en platta, skärs i fyrkanter, lägg sträng av fyllning mitt på fast på diagonalen, vik in de två hörn som är i ytterkant av fyllningsranden, rulla ihop till en rulle).

Tillagning - potstickers: Hetta upp 2 msk olja i en "non-stick"-behandlad wok eller stekpanna (medelvärme). Arrangera de fyllda knytena i botten och låt dem steka UTAN ATT VÄNDA PÅ DEM i 3-4 min eller tills de har fått lite färg. Häll ½-1 dl vatten i woken och täck SNABBT över med lock. Låt knytena ångkokas/bräseras i 10-15 min eller tills de känns klara.

Tillagning - övriga alternativ - har inte testat själv med detta recept dock:
Dumplings - koka upp vatten i en stor gryta. Lägg i knytena och sjud tills de flyter upp.
Jiaozi - lägg knytena i en ångkokningsinsats på ett bakplåtspapper, vitkålsblad etc. Ångkoka (under lock förstås) i 10-15 min eller tills knytena känns klara.
Vårrullar - hetta upp olja i en gryta på medelvärme; se till att ha ett lock i närheten om det skulle börja brinna! Fritera vårrullarna tills de får lagom fin färg. Låt rinna av på hushållspapper.

Servera med valfri dipsås; t.ex. riven ingefära + vinäger, chiliolja, chili + vinäger, eller soja om du tål det.

Dessa dumplings/potstickers/vårrullar är mjölkfria, äggfria, sojafria och nötfria men innehåller sesam (olja) och gluten (vetemjöl).

1 kommentar: