torsdag 20 juni 2013

Senapssill av aubergine

Till det här receptet har jag utgått från receptet på senapsmarinerad aubergine i "Vegetariska Kokboken" (den grön-vitrutiga av Inga-Britta Sundqvist, 2012). Dock har jag ändrat på tillagningssättet radikalt och rört ihop alltsammans istället för att servera sås och grönsaker lite mer separat. Resultatet är provätet av två sanna sillälskare, nämligen mannen och hans kompis. Båda var stormförtjusta. Så - här kommer receptet i min version. Perfekt på midsommarbuffén!

SENAPSSILL AV AUBERGINE
1 skalad aubergine, skuren i cm-tjocka bitar, 3 x 2 cm stora ungefär
2 msk senap (vanlig)
½ msk råsocker
1 msk vitvinsvinäger
3 msk rapsolja
1 dl veggogrädde (jag använde havrebaserad denna gång)
½ finhackad rödlök
½ fint tärnat grönt ('Golden Delicious') äpple
½ dl finhackad smörgåsgurka
½ dl finhackad gräslök
salt

Koka auberginbitarna i saltat vatten i 5 min. Häll av och skölj i kallt vatten. Blanda ihop de andra ingredienserna till en sås och blanda den med auberginebitarna. Ställ in i kylskåpet i några timmar innan servering så att allt tar smak.

1 kommentar:

  1. Det här har jag läst om förut men inte kommit mig för att prova. Kommer inte bli något till årets midsommarmiddag heller men sommaren är ju lång och sen kommer julen ;) Tack för påminnelsen!

    Glad midsommar!

    SvaraRadera