torsdag 23 augusti 2012

Kikärter i indisk löksås med spenat, svamp, blomkål och morot

En onödigt varm dag i juni lagade jag den här rätten. Kanske inte det bästa att äta stark mat varma dagar, men faktum är att jag oftare blir sugen på stark mat när det är varmt ute. Konstigt. Den här grytan serverade jag i alla fall med currystekt potatis och bröd. Att mixa lök och tomater gör grytan såsig utan att bli vattnig. Gott!

KIKÄRTER I INDISK LÖKSÅS MED SPENAT, SVAMP, BLOMKÅL OCH MOROT
1 gul lök
1 röd lök
2 tomater
2 cm skalad ingefära
3 vitlöksklyftor
2 tsk malen spiskummin
2 tsk paprikapulver
2 tsk curry
2 tsk amchoor (surt mangopulver, finns i indiska butiker)
1 tsk hela korianderfrön
1 tsk malen kanel
1 tsk hel kummin
5 hela kardemummakapslar
5 kryddpepparkorn
2 lagerblad
½ tsk svartpeppar
3 skivade morötter
200 g små champinjoner (eller stora delade i bitar)
1 litet blomkålshuvud i buketter
200 g bladspenat
1 tetra kokta kikärter (2-3 dl)
en skvätt vitvinsvinäger

Mixa lök, tomater, ingefära och vitlök till en hyfsat slät röra. Rosta alla kryddorna i en gryta i ca 30 sek. Häll i lökröran och rör om i någon minut. Blanda ner morötter, svamp och blomkål. Lägg på ett lock och låt puttra på svag till medelhög värme i 20 min eller tills grönsakerna är mjuka. Rör om då och då. Tillsätt spenat och kikärter och värm tills allt är varmt. Smaka av med lite vitvinsvinäger.

1 kommentar:

  1. En sådan rätt skulle jag inte tacka nej till! Många goda ingredienser :)

    SvaraRadera