fredag 10 augusti 2012

Bonden-Blom-kakor


Till min mormors 84-årsdag i maj bakade jag de här kakorna. Utgångspunkten var ett recept på bondkakor, men som vanligt kunde jag inte hålla mig till anvisningarna, utan experimenterade vilt. Mer mandel, tillägg av choklad, annat utbakningssätt. Pysen tyckte att det var väldigt roligt att  hjälpa till, men när han väl hade fått smaka på degen ville han hellre äta deg än baka. Bonden Blom? Jo, det är en barnboksfigur som Pysen är väldigt förtjust i. Till min stora glädje, agronom som jag är.

BONDEN-BLOM-KAKOR, en inte så stor sats
3/4 dl grovhackad mandel
50 g grovhackad mörk blockchoklad (mjölkfri, ICA:s mörka bakchoklad är det, t.ex.)
1 dl socker
2½-3 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 msk sirap
3/4 dl mjölkfritt flytande margarin
rapsolja till lagom konsistens

Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt sirap, mjölkfritt margarin och så mycket rapsolja att det blir en inte så smulig deg. Forma till små kulor, lägg på bakplåtspappersklädd plåt och platta till kakorna med en gaffel eller med handen så att de blir kanske ½ cm tjocka. Grädda i 200 grader, mitt i ugnen i ungefär 10 min. Passa noga så att det inte blir bränt! Låt svalna på galler UTAN bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar