torsdag 26 juli 2012

Potatismosgratäng med svamp- och linsfyllning

Till min mormors 84-årsdag gjorde jag den här goda gratängen. Som present fick hon en 3-rätters middag hemma hos oss, tillsammans med mina föräldrar och min morbror, och pysen och mannen, såklart. Mycket lyckat. Det blev lite för mycket mat dock, så vi fick äta gratäng i några dagar till. Gjorde ingenting enligt mig. Skönt att slippa laga mat. Och gott var det också.

POTATISMOSGRATÄNG MED SVAMP- OCH LINSFYLLNING
2½ dl bruna linser
5 torkade och blötlagda shitake-svampar (donggu på kinesiska)
500 g fryst blandsvamp (jag använde ICA:s)
2 finhackade gula lökar
3 tärnade morötter
½ tärnad rotselleri
3 hackade vitlöksklyftor
1 tärnad paprika
3 tärnade tomater
1 msk stark chilisås (av chili, inte tomater, och heller inte sweet chilisauce)
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad salvia
linsspad
10 stora skalade potatisar, skurna i bitar
3-4 dl osötad sojamjölk
vitpeppar
örtsalt
mjölkfritt margarin att smörja formarna med

Koka linserna mjuka i knappt dubbla mängden vatten. Blötlägg svamparna i hett vatten i 30 min minst, låt rinna av och hacka fint. Häll den frysta blandsvampen i en stor gryta, sätt på medelvärme, och koka tills nästan all vätska har kokat in. Rör om då och då. Tillsätt lök, morötter och rotselleri, lägg på ett lock och låt puttra vidare på lägre värme i 10-15 min. Blanda ner torkad svamp, vitlök, paprika, tomater och kryddor. Låt sjuda under lock i 10 min. Blanda ner linserna med sitt kokspad och låt puttra i 10 min till. Ställ åt sidan. Koka potatisen mjuk. Häll av vattnet och mosa med sojamjölk. Krydda med vitpeppar och örtsalt. Klicka ut längs kanterna i 2 smorda ugnssäkra formar. Lägg linsfyllningen i mitten. Gratinera i ugnen, 200 grader, i 45 min. Servera med någon god sallad - jag gjorde en av färsk strimlad vitkål, tomater, senap, vinäger, lite rödlök och lite brunt farinsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar