måndag 14 maj 2012

Mjuk pepparkaka

Det finns få saker som luktar så gott som mjuk pepparkaka. Luktar barndom, min mormor bakade just mjuk pepparkaka då och då. Däremot är jag inte så förtjust i att äta den färdiga kakan. Som tur är finns det andra som är det. De får njuta av smaken, jag av doften. Nästa gång får jag testa att göra den glutenfri, så att jag också kan smaka på en liten, liten bit.

MJUK PEPPARKAKA
4 dl vetemjöl
1½ dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 msk pepparkakskrydda (eller en blandning av kanel, kardemumma och nejlika)
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
½ dl mjölkfritt margarin
½ dl rapsolja
vatten eller sojamjölk till smetig konsistens
1 msk pressad citron

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt margarin, olja, citron och så mycket vatten eller sojamjölk att det blir en smetig smet (utgå från 2-3 dl vätska och justera sedan med mer så att det blir "lagom" tjockt). Häll smeten i en smord och mjölad form. Grädda i 175 grader långt ner i ugnen, i 45-50 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar