torsdag 10 maj 2012

Jordnötspuckar med majs och soltorkade tomater

Så här enkelt är det att göra veganska biffar! Pys och man gillar särskilt sådana biffar som är gjorda av nötter, och med en bra mixer (från 1970-talet, haha, jag har stulit pappas) är det väldigt snabbt fixat. Jag brukar använda allsköns rester och mixa ner i biffsmetarna, men den här gången fanns det inte mycket mer än majs och rödlök i kylen. Så då fick det bli det. Sedan gräddade jag puckarna i ugnen, eftersom den ändå var på efter ett sconesbak. Den som vill kan givetvis steka puckarna på vanligt sätt, i lite olja eller mjölkfritt margarin i en stekpanna.


JORDNÖTSPUCKAR MED MAJS OCH SOLTORKADE TOMATER
150 g jordnötter
3 dl havregryn (eller hirsflingor för glutenfri variant)
4 soltorkade tomater i olja, avrunna
1 dl majskorn
2 msk hackad rödlök
1 tsk spiskummin
1 tsk timjan
vatten till lagom konsistens

Mixa jordnötterna till en smulig massa. Blanda dem med havregrynen. Mixa soltorkade tomater och rödlök (eller hacka fint). Blanda alltsammans med så mycket vatten att det går att forma till små puckar, ca 5 cm i diameter. Lägg dem på en plåt täckt med bakplåtspapper. In i ugnen, 200 grader i 10 min. Vänd puckarna, och grädda i 10 min till. Klart att servera! Passar bra med potatismos till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar