onsdag 14 mars 2012

Mammas knaperkakor

Det är receptet har min mamma hämtat från någon mattidning, och sedan har vi veganiserat det. Försvinnande gott enligt dem som kan äta kakorna (det kan inte jag, eftersom de innehåller vetemjöl och havregryn). Glutenfritt borde det gå att få till dem om man använder rismjöl istället för vetemjöl, och havregryn rena från andra spannmål. Eller tar boveteflingor istället för havregryn. Men i det fallet tror jag att man får laborera lite med mängderna, för jag är inte säker på att boveteflingor och havregryn väger lika mycket och sväller på samma sätt. Hur som helst - här är receptet! Och förlåt för den urusla bilden. Fick passa på medan det fortfarande fanns några kakor kvar...

MAMMAS KNAPERKAKOR
6 dl havregryn
2½ dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
3 dl rårörsocker
1 dl solrosfrön
½ dl oskalade sesamfrön
1 dl russin, tranbär eller blåbär
250 g mjölkfritt margarin
2 msk vatten

Blanda alla torra ingredienser. Blanda ner smöret och så mycket vatten till en tjock deg. Rulla till kulor och lägg på bakplåtsppapersklädda plåtar. Grädda i 200 grader, 10 min mitt i ugnen och låt sedan svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar