onsdag 2 augusti 2023

Rödbetstomatsoppa

En migrändag i raden av många slängde jag ihop denna soppa till familjen. Minsta vägrade smaka, mellan gillade inte, stora åt två rejäla portioner förvånade nog, och både jag och mannen tyckte att den var god. Någon snygg bild blev det tyvärr inte, men soppan får ändå hamna här på bloggen så att jag kommer ihåg att det GÅR att få i palsternackshataren palsternacka om man döljer den bland andra smaker...

RÖDBETSTOMATSOPPA, 4 portioner
1 hackad gul lök
1 hackad vitlöksklyfta
1-2 msk rapsolja
2-3 grovrivna rödbetor (ca 200 g)
1 grovriven palsternacka (ca 100 g)
500 g (1 tetra) krossade tomater
1 tärning grönsaksbuljong (jag använder helst utan salt och saltar sedan själv)
5 dl vatten
1 msk balsamvinäger
2 msk färsk hackad oregano
250 ml (1 tetra) kokosmjölk
salt och peppar efter behag

Fräs lök och vitlök i oljan. När löken börjar mjukna tillsätts rödbetor och palsternacka. Fräs ett par minuter till. Häll sedan ner tomatkross, buljongtärning, vatten och lägg i ett lagerblad. Låt det hela sjuda under lock i minst 20 minuter. Tillsätt färsk oregano och sjud ett par minuter till. Plocka upp lagerbladet, mixa soppan slät, rör ner kokosmjölken, balsamvinäger och smaka av med salt och peppar. Värm försiktigt om du vill, annars kan du servera soppan direkt. Då är den inte skållhet. Vi åt den med brödkrutonger av en gammal limpa alternativt glutenfria makaroner, bröd och massor av romansallad (jag får lite konstiga sug i samband med migrän, och denna gång var det enda jag kunde tänka mig just romansallad).

Hyfsat allergivänlig soppa utan nötter, gluten, vete, havre, mjölk, ägg, soja o.s.v. men kolla buljongtärningen. Tål man inte kokos borde det gå bra att ersätta med valfri annan växtbaserad grädde som man tål, eller uteslut helt. Grönsaker kan varieras efter behag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar