måndag 1 augusti 2022

Glutenfri rabarberkaka

Den här kakan är baserad på Matsaras recept på körsbärskaka. Jag bakade den när vi skulle träffa min morbror för första gången på väldigt länge. Trädgården dignade av olika bär och i kylen hade jag rabarber från sommarstugan, så det var inte lätt att bestämma sig för vad jag skulle använda för smaksättning. Det fick bli rabarber, som jag mjukade upp genom att låta den bada i råsocker medan jag rörde ihop kaksmeten.

GLUTENFRI RABARBERKAKA
5 dl fint skuren rabarber blandas med 2 msk råsocker. Ställs åt sidan.
3 dl (190 g) glutenfria mjöler (jag tog fullkornsrismjöl, fullkornsmajsmjöl och majsstärkelse)
1½ dl (150 g) strösocker
1½ dl solrosfrön mixade till pulver
1½ tsk (ca 10 g) bakpulver
1 tsk (3 g) xanthangummi
2 krm bittermandelarom
1 dl (100 g) rapsolja med smörsmak
2 dl (200 g) vatten

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt rapsolja och vatten och rör samman till en smet. Häll den i en bakplåtspappersklädd form (eller smord och bröad), helst med avtagbar kant. Låt rabarbern rinna av och fördela den sedan över smeten. Tryck till bitarna lite lätt så att alla har kontakt med smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min, 175 grader. Låt svalna innan servering.

Kakan är naturligt glutenfri, sojafri, nötfri, mandelfri, vegan. Solrosfrön kan ersättas av andra frön, nötter eller mandel om man inte tål solrosfrön. Går nog även att använda kokos, dock kommer det då att bli kokossmak. Gillar man inte mandelarom kan man smaksätta med t.ex. vanilj (1-2 tsk) eller kardemumma (ca ½-1 tsk stött).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar