torsdag 18 augusti 2022

Bästa sättet att tillaga färska majskolvar - bakad / grillad majs

Varje år när det är säsong för färska majskolvar, letar jag frenetiskt efter hur man ska göra för att grilla/baka dem med "skalet/blasten" på. Det är enligt mig det absolut godaste sättet att tillaga majskolvar, och funkar både på grill och i ugn. I mitt fall handlar det om ugn, då vi i princip aldrig grillar. Så här gjorde jag senast - i en liten bänkspis-ugn, som är allt annat än energieffektiv. I varmluftsugnen hemma går det både snabbare och kräver lägre värme. 

BÄSTA SÄTTET ATT TILLAGA FÄRSKA MAJSKOLVAR - BAKAD / GRILLAD MAJS
Färska majskolvar med skalet/blasten kvar

Sätt ugnen på 200 grader (om det är en liten bänkspis) alternativt 175 grader med varmluft. Ta bort de allra yttersta bladen av majskolven och skär in "skaftet" en smula. Lägg in majskolvarna i ugnen och låt dem bakas i 20 min (med varmluft) till 30 min (utan varmluft). Låt svalna lite, skala av blasten och servera, gärna med någon god olja och salt.

Innehåller majs. I övrigt allergivänligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar