söndag 25 november 2018

Mormor Vavvas mycket mäktiga Holländsk chokladtårta version 2

Bakgrunden till den här veganska holländska chokladtårtan har jag redan skrivit om en gång här. Sedan jag veganiserade den första gången, har det kommit flera nya äggalternativ för oss om inte äter ägg av olika anledningar. Den kanske mest revolutionerande och billigaste varianten är aqua faba, det vill säga spadet som finns konserverade bönor och kikärter (eller som blir över efter hemkokta bönor). Det använde jag när jag gjorde den här tårtan till Pysens nioårsdag. Tårtan är enormt mäktig, så ta hellre två små bitar än en stor. Matsvinn gör ingen glad. Och se till att chokladen är fri från mjölk (nötter, gluten o.s.v.) om du är allergisk.

MORMOR VAVVAS MYCKET MÄKTIGA HOLLÄNDSK CHOKLADTÅRTA VERSION 2
200 g mjölkfritt margarin
200 g mörk mjölkfri choklad
spadet från en tetra kikärter (normalstor väger 380 g totalt, varav ca 150 g är spad)
2½ dl strösocker
3 dl vetemjöl (testa att ersätta med glutenfri mjölblandning av rismjöl + maizena/tapiokastärkelse + ½ tsk xanthangummi om du vill göra en vetefri glutenfri variant)

Smält margarin och choklad i mikrovågsugn eller över vattenbad. Vispa kikärtsspadet vitt och fluffigt. Tillsätt sockret och vispa lite till. Vänd ner mjölet och sedan den smälta chokladblandningen. Häll smeten i en smord, mjölad form med löstagbar kant. Grädda i 200 grader, 30 min (den ska vara lite kladdig, stelnar när den svalnar). Lossa kanten försiktigt efter några minuter och låt kakan kallna helt. Om du vill kan du lägga den under press (t.ex. skärbräda + mortel ovanpå) i ett par timmar för att få den platt.

Smält ihop:
150 g mörk mjölkfri choklad
½-1 dl veggogrädde (jag använde havre-)
25 g mjölkfritt margarin

Låt glasyren svalna till rumstemperatur och bred den sedan över och runt kanterna på tårtan. Kyl. Servera med vispad veggogrädde eller hallonsås.

Tårtan kan göras någon dag i förväg men jag har inte provat att frysa den. Den är mjölkfri, äggfri, sojafri (om du väljer havregrädde), kan göras glutenfri (om du väljer t.ex. sojagrädde - blir då inte sojafri, eller kokosgrädde). Innehåller baljväxter. Och vid allergier - kolla chokladen! Det är vanligt att choklad innehåller såväl spår av nötter, mjölk som gluten/vete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar