torsdag 1 november 2018

Äppelchips

I år har det verkligen varit en riklig äppelskörd. Ja, inte på vårt lilla träd, men på mina föräldrars, och på flera andra håll i landet rapporteras det om rekordår. Jag har kokat säkert tio-femton burkar äppelmos, och gjort åtskilliga satser äppelpuré (osötat äppelmos, bra barnmat), och i helgen testade jag att göra äppelchips. SÅÅÅ gott! SÅÅÅ enkelt. SÅÅÅ lång tid det tog i ugnen! Jag valde att använda osötad frukt för att ha som nyttigare snacks till barnen (och mig själv). Om man tycker att det blir för surt, kan man såklart strö över lite socker innan äpplena torkas. Smaksättningen i övrigt kan varieras efter behag. Kanel är en klassiker, men jag är sugen på att testa rosmarin också...

ÄPPELCHIPS
Färska äpplen
eventuellt kanel eller annan smaksättning (jag gjorde hälften med kanel och hälften utan)
bakplåtspapper
bakplåtar
varmluftsugn

Skär äpplena i tunna skivor. Jag testade först att svarva på en grönsakssvarv, men övergick till att skiva tunt med kniv. Lämna gärna Om man vill kan man kärna ur äpplena först - det gjorde inte jag. Lägg äppelskivorna på bakplåtspappersklädda plåtar. Strö kanel över. Torka i varmluftsugn, 80 grader, med luckan lite på glänt, i 3-5 timmar beroende på ugnens kapacitet, antal plåtar, äpplenas saftighet och skivornas tjocklek. När äpplena är torra - ta ut dem ur ugnen, låt svalna och förvara sedan i lufttät burk så att de håller sig knapriga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar