onsdag 9 maj 2018

Lins- och quinoapilaff

Den här lins- och quinoapilaffen har blivit lite av en favorit för mig just nu. Jag brukar göra den med olika sorters grönsaker, men basen är alltid gröna linser och quinoa. Beroende på lillgrodans eksemstatus är jag olika försiktig med "starka" saker, som tomat, vitlök och vinäger, och buljongtärningar och fonder, som kan innehålla livsmedel han möjligen är känslig mot. Annars blir den här rätten väldigt god med lite soltorkade tomater eller pressad vitlök i... Eller stekt svamp, eller torkad kinesisk dito. Passar även bra som bas i en sallad eller på buffé.

LINS- OCH QUINOAPILAFF, 1 rejäl portion, basrecept
50 g gröna linser
40 g röd quinoa (andra färger fungerar också)
1 (röd) hackad lök
1 stjälk hackad blekselleri
1 grovriven morot
vatten
örtkryddor (timjan, salvia, oregano, rosmarin... ta det du gillar - jag använder oftast timjan och salvia)
svartpeppar
eventuellt salt, soja, coconut aminos

Lägg linserna i en gryta, tillsätt ungefär 2 dl vatten och låt koka upp. Sjud i 5-10 min. Tillsätt quinoa, lök och selleri (och ytterligare ingredienser enligt nedan) och sjud i 10 min till. Tillsätt morötterna och eventuellt mer vatten om det verkar torrt, och låt puttra i ytterligare 10 min. Smaksätt med örter, peppar och salt. Klart att servera!

VALFRIA INGREDIENSER
välj en eller flera av följande ingredienser - som kan uteslutas utan problem
1 grovriven rödbeta som tillsätts med selleri och lök
100 g fräst svamp som tillsätts mot slutet
2 torkade, blötlagda kinesiska tongku-svampar (shitake), hackad som får koka med från början
2-3 strimlade soltorkade tomater som tillsätts med morötterna
1 hackad vitlöksklyfta som får koka med från början, eller en liten mängd pressad vitlök som tillsätts mot slutet
1-2 msk näringsjäst som rörs ner mot slutet
1 msk gott proteinpulver (osötat), t.ex. pumpafröprotein eller hampaprotein som rörs ner mot slutet
vinäger, sesamolja som tillsätts mot slutet
fint tärnad snabbstekt zucchini eller rostad butternutpumpa som tillsätts mot slutet

Den här rätten är nötfri, glutenfri, sojafri, äggfri, mjölkfri, vegansk. Innehåller baljväxter (linser), och selleri (som ger mycket smak, men kan uteslutas vid allergi).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar