onsdag 18 april 2018

Snabblagade små snickersbitar

Idag bjuder jag på ett recept på små snabblagade, eller snarare snabbmixade snickersbitar. De tog max 15 minuter att göra, och dessvärre försvann de på ungefär lika kort tid. Barnen ÄLSKADE dem. Bra då, att de är hyfsat nyttiga och inte bara består av smält socker och stärkelse. Jag tror att de går att göra även med en mindre kraftfull mixer än den jag har (från 1982, tysk kvalitet), särskilt om man tar genvägen med färdigköpt slätt jordnötssmör. Jag gör dock mitt själv hur enkelt som helst: Mixa rostade saltade jordnötter lääänge till smörig konsistens. Ursprungsreceptet
hittar du här, men jag har ändrat lite (som vanligt) och gjorde en mycket mindre sats. Fria från vanligt socker, men definitivt inte sockerfria - både dadlar och agavesirap är ruskigt sött.

SNABBLAGADE SMÅ SNICKERSBITAR
Botten:
12 färska urkärnade dadlar
3/4 dl rostade saltade jordnötter

Mixas till en grov massa. Tryck ut på bakplåtspapper i grund form och ställ i frysen medan du gör

Kolasås:
½ dl krämigt osötat jordnötssmör (utan bitar), jag gjorde själv genom att mixa 3/4 dl rostade saltade jordnötter riktigt slätt i mixern
1½ msk kokosolja
1½ msk agavesirap (eller kokossirap om du föredrar det)

Mixas eller blandas ihop till en slät smet. Bred den över botten och ställ in i frysen igen.

Choklad:
2 msk kokosolja
1½ msk agavesirap
1½ msk kakaopulver

Smält kokosoljan, tillsätt agavesirap och kakao och blanda till en slät chokladsås. Häll den ovanpå kolasåsen och ställ in allt i frysen en liten stund så att chokladen stelnar. Skär i bitar. Kan förvaras i kyl (krämigare variant) eller frys (hård variant).

Innehåller nötter, men glutenfria, mjölkfria, äggfria, vegan. På egen risk kan man testa att byta ut jordnötter och jordnötssmör mot rostade mandlar/mandelsmör (om man tål mandel), rostade sesamfrön/tahini (om man tål sesam) eller rostade solrosfrön/solrossmör. Det blir inte exakt samma som med jordnötter, men jag är övertygad om att det blir supergott ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar