torsdag 1 mars 2018

Vegansk toscakaka

Toscakaka är barndom för mig. Det var min absoluta favorit av mjuka kakor när jag var liten. Tyvärr bakade mamma inte toscakaka så ofta, men när hon väl gjorde det - mums! Här är min veganiserade version av ingredienser de flesta har hemma (med undantag för flagad mandel)

VEGANSK TOSCAKAKA
75 g smält mjölkfritt margarin
3.5 dl vetemjöl 
2 dl socker
2 tsk bakpulver 
1.5-2 dl vätska (jag använde havremjölk)

Blanda torra ingredienser, tillsätt vätska och margarin. Rör om till en ganska fast smet. Fördela i smord och bröad form med löstagbar kant. Grädda 20 min, 175°C i nedre delen av ugnen  medan du gör toscatäcket:

100 g mjölkfritt margarin 
1 dl socker 
2 msk vetemjöl 
2 msk vätska (jag använde havremjölk)
75 g flagad mandel

Smält samman under omrörning. Låt puttra någon minut så att det tjocknar. Fördela över kakan. Ställ in i ugnen och grädda i 20-25 min till eller tills toscatäcket får färg. Låt svalna under bakduk.

Kakan är äggfri, mjölkfri, sojafri. Innehåller gluten och mandel (egentligen en stenfrukt men brukar räknas som nötter). Kan möjligen göras nötfri om man ersätter mandeln med solrosfrön, pumpafrön eller kokosflingor.

2 kommentarer:

  1. Mmmm!! Denna ska testas! Kul blogg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas att du lyckas med kakan:-). Nästa gång ska jag nog ha mindre smet - det är ju toscan som är godast... Kanske 2/3 av mängderna ovan.

      Radera