tisdag 22 augusti 2017

Aubergine- och squashgratäng som nästan blir som lasagne

Jag lagar inte så ofta mat efter recept, och när jag gör det, brukar jag alltid ändra någonting i alla fall så att resultatet ändå inte blir särskilt likt originalet. Däremot hämtar jag ofta inspiration i andra recept. Den här goda gratängen hittade jag hos Hovkonditorn, som i sin tur hittade det i en annan blogg. Jag gjorde några små ändringar - använde till exempel en grönsakssås istället för tomatsås till fyllningen och skar aubergine och squash på längden istället för på tvären. Blev jättegott och därför dokumenterar jag receptet här om jag någon gång skulle vilja göra om det och inte hittar tillbaks till källan. Hoppa för allt i världen inte över bönfyllningen! Den blir nästan som bechamelsås i den här rätten. Om man serverar den som ensamrätt räcker gratängen till 1-2 personer, med bröd och sallad till 3-4 personer skulle jag tro. Passar även bra på en buffé.

AUBERGINE- OCH SQUASHGRATÄNG SOM NÄSTAN BLIR SOM LASAGNE
1 aubergine, skivad på längden i relativt tunna skivor (blev 6 skivor av min aubergine)
1 zucchini, skivad på längden i relativt tunna skivor (blev 6-8 skivor av min zucchini)
1 stor mogen kvisttomat

Grönsakssås: 1 grovriven morot
1 finhackad gul lök
1 rejäl finhackad vitlöksklyfta
1 stjälk selleri
2 msk tomatpuré
2 dl vatten
1 tsk örtkryddor (franska örter använde jag, går bra med vilka örter som helst, t.ex. timjan, oregano, rosmarin, dragon, salvia, kyndel, mejram...)
peppar
salt efter behag

Bönröra: 1 burk (230 g) stora vita bönor, häll av spadet och skölj bönorna
1 dl vatten
½ tsk vitlökspulver
1 msk örtkryddor (franska örter här med för min del)

Topping: riven vegansk parmesanost (Violife eller Jeezly t.ex.) eller näringsjäst

Börja med att göra grönsakssåsen: Fräs grönsakerna i lite olja i några minuter. Tillsätt vatten, tomatpuré och kryddor och låt det hela puttra ihop en kvart eller så. Lägg aubergineskivorna på bakplåtspappersklädd plåt och släng in dem i ugnen. Sätt på den på 200 grader och låt auberginerna stå i ugnen i ca 15 min. Ta ut dem. Mixa alla ingredienser till bönröran till en slät puré.

Lägg ett tunt lager grönsakssås i botten av en ugnssäker form. Täck med hälften av aubergineskivorna, sedan hälften av zucchiniskivorna, och bred all bönröra över. Fortsätt med ett lager aubergine, ett lager zucchini och därefter resten av grönsakssåsen. Ställ in gratängen i ugnen, 200 grader, 30-40 minuter. Riv parmesanost eller strö näringsjäst över. Låt gärna gratängen stå i några minuter innan servering.

Gratängen är mjölkfri, äggfri, glutenfri, nötfri, fröfri, sojafri, vegan. Innehåller baljväxter (går att ersätta bönröran med bechamelsås vid baljväxtallergi, eller gör en röra av mixade blötlagda frön eller nötter om personen i fråga tål det). Vanligt också att vara allergiskt mot selleri (kan uteslutas), morot (ersätt med annan kålrot, sötpotatis, rödbeta eller pumpa som tillhör andra växtfamiljer), lök (kan uteslutas i värsta fall) och tomat (kan uteslutas - tillsätt istället någon annan smakrik sak, t.ex. ajvar, paprika).  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar