tisdag 24 november 2015

Hemgjord chokladglass blir barnvänlig glasstårta

Här kommer ett recept på chokladglass, som sedan jag gjorde den första gången har blivit barnens stora favorit. Min stora kille blev så förtjust i den att han ville bjuda på den på sitt 6-årskalas. Istället för "vanlig" tårta gjorde jag en glasstårta med chokladglassen som fyllning. Denna dekorerade jag med allt möjligt strössel som jag hittade i våra skåp. Enkelt och försvinnande gott!

HEMGJORD CHOKLADGLASS
2 msk kakaopulver
3 msk hett vatten
1½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 krm xanthangummi (kan uteslutas, stabiliserar smeten och gör den lite krämigare)
5 dl havregrädde (eller annan veggogrädde)
1 dl havremjölk (eller annan veggomjölk)
2-3 msk neutral rapsolja 

Rör ut kakaopulver i hett vatten till en jämn smet. Blanda socker, vaniljsocker och xanthangummi. Rör ner grädde, mjölk, olja och kakaosmeten. Rör om väl så att alla sockerkristaller löses upp. Kör i glassmaskin enligt maskinens instruktioner. Servera bums eller efter 30 min i frysen - eller använd till glasstårtan nedan!

BARNVÄNLIG GLASSTÅRTA
1 sats chokladglass enligt ovan
225 g krossade Digestivekex eller andra söta kex
75 g smält mjölkfritt margarin
strössel (det finns flera sorter som är fria från animaliska färgämnen! Men de kan innehålla bivax om man är noga med sådant)

Blanda krossade kex med smält margarin. Tryck ut i en form med löstagbar kant. *tips* lägg ett bakplåtspapper i botten av formen, så går det lätt att flytta över tårtan till lämpligt fat om du inte vill skära i formen. Bred ut glassen ovanpå och ställ in i frysen några timmar. Dekorera med strössel. Ställ fram ca 15-20 min innan servering så att glassen hinner tina lite så att det går att skära i tårtan.

Hemgjord chokladglass som är mjölkfri, äggfri, sojafri, nötfri, vegan. Kan göras glutenfri om man ersätter havregrädde och -mjölk med alternativ av t.ex. kokos, soja, ris, mandel. Glasstårtan är äggfri, mjölkfri, sojafri, nötfri, vegan och kan göras glutenfri om man använder glutenfria kex. Oavsett allergi - kolla strösslet så att det är fritt från det du eller dina gäster inte tål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar