lördag 27 juni 2015

Gobi pakora (friterad blomkål) - bakad i ugnen

För någon vecka sedan var vi och två andra familjer hos våra tämligen nyinflyttade grannar på middag. De är från Bangladesh, och hade dukat upp ett överdådigt matbord med en massa läckerheter. Vårt val att äta helt växtbaserat hade de hanterat utan större problem - minst hälften av rätterna var veggo i grunden! Det bjöds bland annat på en supergod grönsaksrätt (typ curry av olika blandade grönsaker), channa dhal (typ curry av splittade kikärter), vårrullar, samosas, "piroger" av smördeg fyllda med sötade mannagryn,samt gobi pakora - blomkål friterade i en smet av kikärtsmjöl. MUMS! Vi åt så att magarna stod i fyra hörn... Blev så sugen på att göra en enklare version av just blomkålen, för att slippa fritera. Resultatet blev inte alls så tokigt! Till på köpet skulle jag tro att dessa är lite nyttigare - eller i alla fall mindre feta. Fungerar även bra med andra grönsaker!

GOBI PAKORA (friterad blomkål) - BAKAD I UGNEN
Blomkål i buketter
1 del kikärstmjöl (besan/gram flour)
3/4-1 del vatten
"indiska kryddor" i valfri mängd; t.ex. ajowainfrön, kalonji/nigella seeds/svarta lökfrön, spiskummin, currypulver, amchoor (surt mangopulver), gurkmeja, kanel, koriander, bockhornsklöver, garam masala
ev. en gnutta salt
lite bakpulver

Blanda samman kikärtsmjöl, vatten, kryddor, ev. salt och bakpulver till en smet som har ungefär samma konsistens som pannkakssmet (man kan även tillsätta lite pofiber för ökat fiberinnehåll). Doppa blomkålsbuketter i smeten så att de blir rejält täckta. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt, med lite mellanrum mellan varje bukett. Grädda i ugnen, 200-225 grader (den lägre temperaturen med varmluft) i 10 min. Vänd blomkålsbuketterna och grädda i 10 min till. Klart att servera!

Denna rätt är mjölkfri, äggfri, glutenfri, sojafri, nötfri, vegan. Innehåller baljväxter som även personer känsliga mot jordnöt och/soja kan reagera på. 

4 kommentarer:

  1. Detta ser gott ut! Vill jag gärna testa själv. Har du nåt tips på var det går att hitta de indiska kryddorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK för kommentaren nedan:-). Jag bloggar väldigt sällan numera - tiden räcker tyvärr inte till... Men när jag har något jag vill spara för framtiden brukar jag lägga upp det.

      Indiska kryddor - det fungerar utmärkt med de "vanliga" man hittar i vanliga matvarubutiker, såsom garam masala, spiskummin, koriander, kardemumma, gurkmeja, kanel, nejlika, gärna liiite fänkål, currypulver etc. Vill du ha tag på lite mer "speciella" kryddor, som kalonji (svarta lökfrön/nigella seeds), ajowain (smakar lite likt timjan), amchoor (surt mangopulver) skulle jag rekommendera ett besök i en butik med "utländskt" sortiment, typ mellanöstern- eller indien-inriktning. Här i Örebro, där jag bor, brukar jag hitta det mesta på Vivalla frukt & grönt eller Alibaba. I Stockholm finns det en indisk butik i närheten av Drottninggatans övre del - typ någon tvärgata nära Kammakargatan. Annars Internet kanske?

      Radera
    2. Tack för tipsen! Bra att veta att det funkar med "vanliga" indiska kryddor också :)

      Radera
  2. Fin blogg du har förresten med många recept!

    SvaraRadera