måndag 21 juli 2014

Jeez's sojafria, allergivänliga veganost

Tittar in här ibland, funderar på att lägga upp något recept, och ångrar mig. Jag experimenterar fortfarande en hel del i köket. Lagar en del mat som blir god, en del som blir förskräcklig, och det mesta hamnar nog någonstans däremellan. Jag väljer att inte dela med mig längre, annat än i undantagsfall. Som det här. Som får bli mitt bidrag till "vegan-ost"-alternativen. Den smälter förmodligen inte alls särskilt bra, är inte alls särskilt ostigt gummiaktig i konsistensen, men smaken och skivmöjligheten är det absolut ingenting fel på. Passar hela familjen, i och med att den är glutenfri, sojafri, mjölkfri, äggfri, sockerfri, baljväxtfri, utan tillsatt fett och nötfri. Mandelmjöl kan nog ersättas av t.ex. pumpafrömjöl, ROSTAT kikärtsmjöl (eftersom mjölet här inte tillagas/upphettas, måste mjölet vara OK att äta rått) eller quinoamjöl (men inte kokosmjöl), men då blir proteinhalten lite lägre. Tänk bara på att justera vätskemängden - tror att mandelmjölet som jag använder suger upp lite mer än t.ex. quinoamjöl.

JEEZ'S SOJAFRIA, ALLERGIVÄNLIGA VEGANOST
1 msk agar-agar-pulver (finns t.ex. i asiatiska butiker eller på iHerb; flingor går nog också att använda men då behövs mer och koktiden måste öka)
3 dl vatten
½-1 msk vit risvinäger
30 g mandelmjöl (fettreducerat från Funktionell mat använder jag; suger upp en del vatten)
30 g näringsjäst
½-1 tsk currypulver
1 krm vitpeppar
1 krm natriumreducerat salt (mineralsalt; örtsalt går säkert utmärkt, men innehåller vitlök som lillprins bus inte tål)
lite mer vatten (ca ½ dl)

Koka upp agar-agar-pulver och vatten i en kastrull. Sjud under omrörning i ca 5 min eller tills det hela verkar vara upplöst. Tillsätt risvinägern. Blanda alla torra ingredienser och rör ner dem i vätskan. Tillsätt eventuellt lite mer vatten. Häll upp smeten i en vattensköljd form eller bunke och låt svalna. Kyl i minst en timme innan du försiktigt välter upp "Jeez's-osten" på en tallrik och provsmakar!

Näringsvärde för dig som är intresserad av sådant: 1/10 av osten ger 26 kcal, 0.6 g fett, 3.1 g protein och 2.4 g kolhydrater (1.5 g kostfiber). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar