söndag 19 februari 2012

Kastanje-kokosmjölsknäcke

Det här brödet, som är något mellanting mellan knäckebröd och mjukt bröd, är försvinnande gott, tycker jag. Brukar gå åt hejdlöst snabbt. Jag äter det både med "vanligt" pålägg, t.ex. hommus eller tofuline-färskost, eller som "kex" till bär och glass... Kastanjemjöl kan vara lite svårt att få tag på - jag har hittat det i Hötorgshallen i Stockholm, och just nu kalasar jag på en burk som införskaffades av min omtänksamme jobbkollega under en resa till Frankrike.

KASTANJE-KOKOSMJÖLSKNÄCKE
1 dl linfrön
1 dl fibrex
1 dl kokosmjöl
3 dl kastanjemjöl
1 tsk fiberhusk
vatten så att det blir en smidig deg

Blanda ihop alla ingredienser. Tryck ut degen tunt på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda direkt, 175 grader i ca 30 min. Brödet ska inte bli helt torrt, utan som en seg (läderartad, avskyr att använda ordet men det är en väldigt bra beskrivning) kaka. Riv i bitar när den har svalnat. Borde hålla några dagar i rumstemperatur med tanke på det låga vatteninnehållet, men jag brukar frysa direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar