fredag 29 oktober 2021

Wokad "piff" med lök och paprika

En väldigt köttig köttfri rätt, som starkt påminner om det min pappa brukade laga när jag var liten. Vanligtvis fusk-wokar jag maten, alltså slänger i allt i stekpannan samtidigt. Här har jag dock gjort "som man ska": woka en ingrediens i taget, ta upp ur stekpannan, fortsätta med nästa, och sedan i det sista steget woka ihop allt med såsen. Köttsubstitutet denna gång var Fry's beef strips, men det går lika bra med valfri annan fejkköttprodukt. Använder du texturerat sojaprotein som blötläggs, behövs dock lite mer kryddor.

WOKAD "PIFF" MED LÖK OCH PAPRIKA
1 stor gul lök i bitar
1 grön paprika i bitar
380 g fejkbiff
rapsolja (ganska mycket)
finhackad ingefära efter behag
woksås efter behag (ca 5 msk)
sojasås efter behag (ca 2 msk)
lite vatten
vitpeppar

Hetta upp olja i en stek- eller wokpanna. Börja med att woka löken i några minuter så att den blir nästan mjuk. Ta upp. Woka paprikan på samma sätt - det går snabbare. Woka sedan ingefära och fejkköttet enligt förpackningens anvisningar om du använder fryst (Fry's tog 6-8 min); använder du blötlagt - tills det får färg. Tillsätt lök och paprika, rör om, tillsätt soja, woksås och vitpeppar, samt lite vatten om det blir för torrt. Rör runt i en minut och servera sedan med ris.

Innehåller soja, kan göras glutenfri om man väljer glutenfritt fejkkött (alltså annat än Fry's beef strips) och väljer woksås och soja som också är glutenfria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar