fredag 21 september 2018

Kokosmjölksbakade balsamvinägerrostade morötter

Det här receptet kom till som ett resultat av min iver att använda upp diverse småslattar som blivit över vid annan matlagning, i kombination med vad som fanns på extrapris i affären. Egentligen ska jag tacka ICA för ursprungsreceptet, för det står på deras 1 kg-förpackningar för nyskördade morötter. Första gången lagade jag rätten nästan enligt instruktionen (minus olja, plus kokosmjölk). Andra gången ändrade jag kryddningen. Gott var det dock båda gångerna och jag tror att det kommer att bli fler omgångar innan hösten är slut. Serveras lämpligen som tillbehör eller som en del av en buffé.

KOKOSMJÖLKSBAKADE BALSAMVINÄGERROSTADE MORÖTTER
1 kg morötter, skalade och skurna i stavar
2 msk kokosmjölk
1 msk balsamvinäger
valfria kryddor (jag använde timjan + svartpeppar första gången, chiliflingor + spiskummin + salvia andra gången)
eventuellt lite salt

Lägg morotsstavarna i en ugnssäker form. Tillsätt kokosmjölk och kryddor och blanda alltsammans väl. In i ugnen, 200 grader, i ca 25 min. Ringla balsamvinäger över och ställ in i 5 min till. Salta efter behag. Klart att servera! På bilden med curryrostad blomkål, rostade rödbetor, rostad butternutpumpa, färdigköpt ärter-majs-paprikablandning. Mums!

Denna rätt är fri från de flesta allergener - utom morötter, förstås! Är man känslig mot sulfit kan nog balsamvinägern innehålla det, och tål man inte kokos är det bättre att laga någonting annat - det är kokosmjölken som ger rätten dess karaktär. Men det blir säkert gott med rapsolja eller olivolja istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar