söndag 2 november 2014

Glutenfria bovetefrallor med frukt och frön

Nu har jag bakat efter recept igen! Senast det hände och jag blev missnöjd med resultatet, kommenterade Pysen detta: "Har du bakat efter recept nu igen, mamma!". Kunde inte låta bli att skratta... Vis av erfarenheten följde jag INTE receptet till punkt och pricka denna gång, utan gjorde några förändringar till det bättre. Enligt mig. Ursprungsreceptet ser ni på bilden längst ner i det här inlägget, min version följer här nedan. Jag rekommenderar varmt att använda den mängd fiberhusk som jag hade i. Kan tänka mig hur seg och gummiaktig degen och bröden måste bli om man istället använder dubbla mängden, som i ursprungsreceptet... Gott blev det i alla fall, och även man + pysar tyckte att det var helt OK. Men som jag sa - med så mycket frukt och frön är det svårt att misslyckas... Tillsätt salt om du gillar saltat bröd - jag försöker att undvika det eftersom pålägg ofta är salta.

GLUTENFRIA BOVETEFRALLOR MED FRUKT OCH FRÖN (12 st)
6½ dl kallt vatten
Ursprungsreceptet; från en broschyr om julbak
20 g jäst
50 g hirsflingor
310 g bovetemjöl
40 g durramjöl (kan ersättas med mer bovetemjöl, mitt tog slut)
40 g pumpafrön
20 g solrosfrön
10 g hela linfrön
10 g fiberhusk (Lindroos)
30 g torkade aprikoser (osvavlade) i små bitar
30 g gojibär
30 g mullbär

Lös upp jästen i vattnet. Blanda alla torra ingredienser, tillsätt dem och frukten och rör ihop till en smet. Låt jäsa i ca 2 timmar i rumstemperatur. Rör ihop den lite och klicka sedan ut frallor (enklast med hjälp av slickepott) på bakplåtspappersklädd plåt (det blev 12 ganska stora i mitt fall). Låt jäsa 30 min och grädda sedan i 20 min, 175 grader med varmluft. Låt svalna på galler under bakduk innan du äter en, eller två, eller tre...

Glutenfria, sojafria, äggfria, mjölkfria, nötfria, veganska... Innehåller dock stenfrukter (aprikoser) - byt mot russin om du inte tål. Istället för fiberhusk kan man använda xanthangummi, ca 5 g borde räcka här. Näring per fralla: 175 kcal, 4.7 g fett, 28 g kolhydrater, 3.7 g fibrer, 9.5 g protein enligt den app jag använder för att räkna ut sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar